Den digitale verden

Tips og triks til nettbutikk

I forbindelse med valgfaget digital markedsføring fikk vi i oppgave og lage en nettbutikk. Dette innlegget vil ta for seg selve prosessen i grove trekk, og hva man burde fokusere på når man er i oppstarten av en nettbutikk.

Mange bedrifter hyrer inn profesjonelle som gladelig kan utarbeide en nettbutikk for deg, du må bare kvitte deg med to ansatte for å få råd til det. Mange norske selskaper mangler denne kompetansen in-house, men for oss i dette valgfaget tok det en måned å mestre det grunnleggende. Jeg håper at dette innlegget kan inspirere til hva man kan gjøre, og advare mot hva man absolutt burde unngå. 

Hva eksamensoppgaven gjaldt fikk vi vite at vi skulle sette opp en nettbutikk med nødvendige funksjoner. I begynnelsen av oppgaven visste jeg ikke hvilken uendelig frustrasjon denne enkle setningen skulle bringe, men mer om dette senere.  

Konsept og visjon

Jeg var veldig entusiastisk til å få sette i gang siden dette er sterkt knyttet opp mot hva jeg har lyst til å jobbe med etter studiene. Så med friskt mot begynte vi å utarbeide ulike konsepter for nettbutikken. Vi kom fort fram til tre ting vi skulle jobbe utfra; bærekraftighet, klær og dropshipping.

Navnet på nettbutikken skulle være WearEco, en retailer med fokus på design og miljø, slik at du kunne vise at du bryr deg om klima mens du samtidig ser bra ut. 
Plattformen vi bestemte oss å utarbeide fra var shopify. Fordi vi ville fokusere på dropshipping ga dette mening, siden Shopify enkelt kan linkes opp mot leverandører som Oberlo, som igjen spesialiserer seg på dropshipping. 

Dropshipping, best for nips?

Det vi fant fort ut var at Oberlo, til tross for sine mange tusen produkter, ikke hadde et spesielt godt utvalg av økologiske varer. Vi fant noen klesplagg med slogans som f.eks love nature, som var laget av 100%polyester og utvilsomt laget av barnearbeidere i Kina. Absolutt ikke ideelt, men tilslutt fant vi noen produkter som kunne minne om bærekraftighet uten å krenke menneskerettigheter. I retrospekt burde vi ha sett mer seriøst etter alternativer allerede her, fordi vi senere fant ut at dette ville skape en enorm identitetskrise mellom hva vi solgte og hva vi ville stå for. 

Opprette nettbutikk

Det å opprette en nettbutikk i seg selv viste seg og være en enkel nok prosess, med nok youtube tutorials og kaffe er det ingenting man ikke kan lære seg lenger. Såpass tidlig i prosessen var dette inspirerende å jobbe med, shopify har mange templates man kan basere nettbutikken på. På denne måten kan man enkelt designe seg mot hvordan man vil nettbutikken skal se ut.

Det som ikke var like gøy, var å finne ut at det er ingen klare svar på hva nødvendige funksjoner for nettbutikken faktisk er. 

Vi ble i litt over en måned introdusert for en rekke temaer og teknikker som kan gå under kategorien nødvendige funksjoner, alle like viktige og nærmest umulig å rangere. Vi måtte tilslutt velge ut i fra hva vi følte var riktig og hva som passet best for vår oppgave. Disse skal jeg gå videre inn på her. 


Mailchimp
Stort enklere går det ikke an og bli, mailchimp er oversiktlig, lettvint og brukervennlig. Skal man drive med epostmarkedsføring så trenger man egentlig ikke utforske andre alternativer, med mindre du er opptatt av å bevare snøflak kvaliteten i deg selv. 

Det tilbyr en rekke funksjoner med templates, som abandoned cart, double open og bounces, for å nevne noen av de viktigste funksjonene. 

Google Analytics
Uten dette programmet er man på mange måter ikke forberedt til hverken en arbeidshverdag eller driften av en nettbutikk. Det finnes så klart alternativer, men GA har en solid plattform som gir deg innblikk i all nødvendig informasjon av hva brukerne dine gjør inne på nettbutikken. Bruken av GA har jeg dekket i ett tidligere innlegg som du kan lese mer om her.

Facebook Blueprint/uinspirerende læring edition

Skal man lage ads, så er facebook en kanal alle burde lære seg å bruke, selv om du vil markedsføre andre steder i framtiden. Via et facebook-blueprint kurs hadde vi som klasse mulighet til å skaffe oss en kupong som ga oss 200 dollar (ish 1700kr) man kunne bruke på ads. Eneste ulempen? Du må lide deg igjennom den mest uengasjerende måten og lære på i 10 timer eller mer.

Alt avhenger av din evne til å holde deg fokusert igjennom et mylder av multiple choice svar, hvor du midt i prosessen finner ut at eksamenen ikke krever at du gjør dette i det hele tatt. Fordi eksamen vil bare ha nødvendige funksjoner, høyere makter vet hva det konkret betyr. 

Facebook Pixel
Før du publiserer noen ads, gjør du deg selv en tjeneste ved å installere facebook pixel på facebook siden din.

Pixel, greit oppsummert, gir deg mulighet til å effektivt tracke hvem som ser adsene dine og hvordan du skal bedre optimalisere de. For å få våre ads ut til mest relevante kjøpere så fokuserte vi på følgende ting. 

1.     Ha et lite geografisk område
Vi hadde et snevert geografisk område for de som skulle se adsene våre, vi satte det til innenfor Ring 1 i Oslo. Hadde det vært noe større enn dette ville de neste stegene ikke vært like effektive.2

2. Tags

Dette er noe av det jeg likte mest å arbeide med, siden facebook tar utgangspunkt i å spisse adsene sine mot noen tags som hjelper å definere målgruppen din.
For oss var noen av disse online shopping, sustainability, eco friendly. Facebook hadde nå nok informasjon til at adsene kunne treffe spesifikt de vi visste hadde en interesse for de vi ville selge.

3. Lookalike audience

I samsvar med forrige punkt kan man da også velge at adsene skal gå for hva som heter lookalike audiences. Adsene dine tar da utgangspunkt i å finne andre audiences som ligner på de du allerede har spesifisert. For oss var dette hva vi konkretiserte med tags, pixel vil da gå etter andre som har interesser som matcher. 

Identitetskrise

Det kom til det punktet for oss der vi forstod at Oberlo ikke hadde de produktene som samsvarte med hva vi stod for, bærekraft og design. Her måtte vi veie flere valg, skulle vi endre retning fullstendig og selge noe nytt? Hvis vi skulle gjøre det måtte vi ha reposisjonert oss helt og sannsynligvis endret nettbutikken fullstendig. Ikke en umulig oppgave, men med tanke på at vi har begrenset tid på dette prosjektet fant vi ut at vi skulle se etter andre kanaler vi kunne dropshippe igjennom. 

Vi gikk da for Amazon dropshipping og det anbefaler jeg noe halvhjertet. Hva produktsortiment gjelder, så slår man ikke Amazon. Vi fant en stor mengde med produkter som passet vårt image. Det nye handicappet for oss var derimot prisene. Der Oberlo tilbyr nipsgjenstander som du kan pushe opp prisen på slik at du kan sitte igjen med avkastning, hadde Amazon priser som vi ikke kunne rettferdiggjøre at skulle settes høyere.  Brått ble vi en retailer som solgte klær som var langt over hva vi antok var vår målgruppes smerteterskel for pris. 

Oppsummering
Opprettingen av nettbutikk, håndtering av ads og selve markedsføringen var en glede og jobbe med fordi det funker. Når man sitter med Facebook Business manager og ser på resultater fra facebook pixel kan man også føle en viss mestringsfølelse etterhvert. De tingene vi burde ha gjort annerledes var å reposisjonere oss mot enten andre produkttyper, eller snu fullstendig på image når vi begynte å se vanskelighetene.

Underveis ble jeg også massivt inspirert av Brisenog mariusdavood, som jeg føler utmerket seg via deres evne til å skape en harmoni mellom produkt og markedsføring. Hadde vi hatt tid (noe vi absolutt ikke har nå), så skulle vi ha sett etter lokale aktører som kunne produsert for oss slik at vi kunne hatt mer kontroll over utviklingen av merkevaren vår. Da kunne vi ha dreid konseptet mer mot et nisjeplagg som jeg tror hadde fungert bedre med markedsføringen. 


Hva selve eksamensoppgaven gjelder kan jeg bare skrive for meg selv når jeg sier at møtet mellom oppgave og vurderingskriterier må bli skjerpet. I en så kul oppgave er det en reel demper på entusiasme når det er såpass store uklarheter av hva forventningene er.

Når rammene er så løse er det en fryd å utvikle et konsept, men skaper forvirring når vi ikke helt vet hva slags kriterier vi blir dømt etter. Hvis vi hadde hatt et litt tydeligere rammeverk i forhold til hva det forventes av oss, vil vi kunne jobbe mer målrettet uten følelsen av at vi skriver oss bort, noe jeg følte skjedde flere ganger i løpet av oppgaven. 
Jeg vil uansett benytte anledningen til å takke Karl Philip Lund og alle gjesteforelesere for et intenst, men veldig lærerikt semester. 

Én kommentar

  • Ola Olsen

    Bra skrevet Morten! Forfriskende ærlig og reflekterende. Selv syns jeg dere har gjort en god jobb 🙂 Takk for tips og triks underveis i denne eksamensperioden. Og ikke minst takk for shoutout!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *