Den digitale verden

Når kode blir valuta.

Sist forelesning om digital økonomi snakket vi om hvordan netthandel i mye større grad handler om transaksjonskostnader. Dette er ikke i det tradisjonelle begrepet om selve prisen til det du kjøper, vi snakker om transaksjonskosten rundt hele prosessen. Før var den eneste måten man kunne danne seg et komplett bilde av et produkt var via kataloger, tv og samtale med andre. Viktigst av alt, et produkt var fysisk.

Nå handler kjøp om en digital tjeneste, som ikke kan preges av barrierer som tid og rom, men som er rundt oss hele tiden i det gigantiske massekonsumet av varer. Tjenester og kjøp har gått fra å være noe man kunne begrense gjennom landegrenser Vi har gått fra en privat deling av fysiske objekter, som f.eks bøker til en kollektiv umiddelbar deling av nevnt medium. Selve fenomenet å skaffe seg ting via internett har gjort hverdagen enklere, men det å ta valget om det riktige kjøpet er fremdeles vanskelig.

Det er nettopp dette som menes med transaksjonskostnader i dette innlegget. Det er en søkekost for deg og finne fram til ønsket produkt, fordi informasjonen om et produkt er enorm. Skal du kjøpe en ny kaffemaskin vet man at søket vil gi deg flere tilbud en du kan sjekke iløpet av livet ditt. Det er derfor man prøver å redusere transaksjonskostnader rundt søket, og er ikke bare en lukrativ måte og tjene penger på for mange, men også framtiden til e-handel.

Plattform for transaksjonskostnader?
Ett godt eksempel på en redusering av dette er appen nabobil. Det er den beste måten og illustrere redusering av kostnaden rundt et søk og avgjørelsen jeg kunne finne, siden appen gjør alt for deg. Jo flere ledd man kan fjerne i fra transaksjonsprosessen, jo bedre. En annen ting med dette konseptet er at man ikke trenger å gjøre dette så komplisert heller, som alltid trengs det bare en god ide. Dette gjorde nemlig en gjeng med programmerere som lagde nettsiden flybilligst.

Det de gjorde var genialt, men allikevel så enkelt for de lagde en algoritme som hentet inn data om flypriser og avganger som oppdateres i samtid på nettsiden. Til dere som er interessert i dette legger jeg ved linken i nederst på innlegget. De har klart å effektivt fjerne mange ledd i prosessen som resulterer i en bedre prosess for andre. I tillegg tjener de penger siden flyselskapene man booker ser at folk har blitt dirigert fra flybilligst.no, denne type tenking er på alle måter en fantastisk grunder ide. Hvis du har lyst til å lese mer om transaksjonskostnader kan du lese her

 

Framtidens fritid

For meg er denne måten man endrer hverdagen gjennom digitalisering fantastisk, men jeg har lyst til å ta det enda lenger. Alexa og Siri har allerede blitt integrert i mange husholdninger og utviklingen av voicecommand enheter er i full gang, men hva om disse er framtiden til e-handel? Se for deg at du står på kjøkkenet og ber Alexa bestille og bestemme dagens middag. Den tar valget, basert på dine tidligere kjøp og preferanser, bestiller mat fra enten Foodora eller kolonial og betaler. Hvilken bedre måte og fjerne alle tenkelige transaksjonskostnader fra hverdagen?

Frihet på bekostning av personvern?
Dette er for mange hva man kan kalle for et personvernmareritt. Og uten tillit vil det være nesten umulig å gjennomføre, i hvertfall med tanke på de gigantiske aktørene som Apple og Amazon sine allerede enorme data om deg. Det er en romantiserende tanke om framtidens hverdag, i hvertfall for meg som er en stor tilhenger av den nye digitale hverdagen. Hadde dette vært et alternativ ville jeg tatt det imot med åpne armer.

Se for deg en hverdag som ikke lenger blir fylt opp av denne type gjøremål, men av en statlig godkjent algoritme som fjerner den type mundane og tidskrevende oppgaver. For meg er dette ingenting annet en begynnelsen på en ny menneskelig renessanse, der frigjøringen fra tidsklemmas harde grep slik at man bedre kan dyrke sine egne hobbyer og leve mer.

Til tross for min glødende entusiasme på dette feltet er det viktig og ha en fornuftig tilnærming til denne nye teknologien. De store aktørene innenfor dette feltet har vist ved flere annledninger at tillit må velges med omhu. Etter cambridge analytics skandalen kan denne tilliten være dypt skadet, men plattformene har blitt en så integrert del av vår hverdag til at man kan lure på om det endrer noe.

Hvis du vil lese mer om Alexa og personvern vil jeg anbefalle sterkt dette innlegget.

/Morten Sæther

 

Kilder:

https://www.duo.uio.no/handle/10852/53913

http://flybilligst.com/index.php 

https://www.personvernbloggen.no/2018/10/08/alexa-horer-du-meg-na/

https://www.nytimes.com/2018/03/17/us/politics/cambridge-analytica-trump-campaign.html

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *